История предприятия началась в 1908 году[2], когда предприниматель И. Д. Заферман[3][4] основал в Мелитополе «Чугунолитейный и машиностроительный завод», на котором был освоен выпуск нефтяных двигателей шведской конструкции[5]. В это время оборудование завода было примитивным: несколько токарных, фрезерных и сверлильных станков, небольшая литейная и сборочное отделение[6].
Рабочие завода участвовали в революционной деятельности и борьбе с австро-немецкими интервентами. В ноябре 1917 года в Мелитополе была установлена Советская власть, в дальнейшем завод был национализирован и получил новое название: «Второй Советский завод»[2], но в условиях гражданской войны прекратил производственную деятельность[5].
В 1925 году на базе разрушенного завода была создана промыслово-кооперативная артель «Победа», сначала выполнявшая ремонт нефтяных двигателей[6], а затем освоившая их производство для сельского хозяйства, рыболовных судов и строительной промышленности[5].
В 1931 году «Победа» вошла в состав государственного объединения «Союздизель»[6], после чего предприятие было переориентировано на выпуск 20-25-сильных дизельные двигатели для рыболовных судов, в ходе индустриализации производственные мощности завода были расширены — в строй был введён механосборочный цех[5]. В 1936 году завод получил новое наименование — «Дизелестроительный завод им. Микояна».
Осенью 1939 года завод завершил испытания быстроходного 22-сильного дизельного двигателя собственной конструкции[6] (но освоить его производство уже не успел)[5].
После начала Великой Отечественной войны в связи с приближением к городу линии фронта оборудование предприятия было эвакуировано, после освобождения Мелитополя в октябре 1943 года началось восстановление завода[5]. После окончания войны был разработан проект Гипроавтопрома по реконструкции и перепрофилированию завода[7], и после реконструкции специализацией завода стало производство бензиновых автомобильных двигателей[8].
В 1958 году в соответствии с постановлением Совета Министров СССР «Об организации выпуска микролитражных автомобилей в г. Запорожье и микролитражных двигателей в г. Мелитополе…» было принято решение о реорганизации предприятия. В 1959 году завод был перепрофилирован, получил новое наименование «Мелитопольский моторный завод» (МеМЗ)[2] и в 1960 году освоил производство разработанного НАМИ[9] 23-сильного четырёхцилиндрового четырёхтактного бензинового автомобильного двигателя МеМЗ-965[6] для ЗАЗ-965[10], следующим был освоен 27-сильный двигатель МеМЗ-966[6] для ЗАЗ-965А[11], в 1966 году — модернизированный 30-сильный двигатель МеМЗ-966А[6] (межремонтный ресурс которого было увеличен с 50 тыс. км до 75 тыс. км)[5], в 1968 году — новый 40-сильный двигатель МеМЗ-968 для ЗАЗ-966[12][13].
В октябре 1975 года МеМЗ вошёл в состав автомобильного производственного объединения «АвтоЗАЗ».
В конце 1960х[6], 1970е[14] — 1980е годы завод входил в число крупнейших предприятий города, основной продукцией предприятия являлись силовые агрегаты для легковых автомобилей «Запорожец» и ЛуАЗ[2][15].
В 1980е годы завод освоил производство бензиновых двигателей с жидкостным охлаждением для ЗАЗ-1102 «Таврия».
В 1994 году завод разработал и выпустил первые опытные образцы двигателей МеМЗ-315 и МеМЗ-317 (оба — 1400 см³)[16].
В мае 1995 года Кабинет министров Украины включил завод в перечень предприятий, подлежащих приватизации в течение 1995 года[17].
После утверждения в 1997 году правительством Украины закона «О стимулировании производства автомобилей на Украине» (предоставившего льготы создаваемому совместному предприятию «АвтоЗАЗ-Daewoo»)[18], 15 марта 1998 года был подписан учредительный договор о создании совместного украинско-корейского предприятия ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo», в состав которого вошёл МеМЗ[19] на правах ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В 1998 году завод прекратил производство двигателей МеМЗ-969 и коробок переключения передач для внедорожников ЛуАЗ-969 (после чего на ЛуАЗы начали устанавливать двигатели МеМЗ-245 от «Таврии»)[20][21].
В 1997—1999 годы завод разработал и в 2001 году — освоил серийный выпуск двигателя МеМЗ-301 объёмом 1300 см³ для ЗАЗ-1103 Славута(с начала серийного производства мотор получил наименование МеМЗ-2457)[22][23].
В 2003 году корпорация «УкрАвто» приобрела контрольный пакет акций ОАО «АвтоЗАЗ». ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo» преобразован в ЗАО «Запорожский автомобилестроительный завод» вместе с ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В августе — сентябре 2005 года завод освоил производство полуприцепа НХ-2210 и автомобильного эвакуатора ЭВ-1044[24], в начале 2008 года начал выпуск улучшенного варианта полуприцепа НХ-2210-10[25], однако основной продукцией оставались двигатели и коробки передач для легковых автомобилей[1].
Начавшийся в 2008 году экономический кризис осложнил положение завода, в начале ноября 2008 завод остановил производство двигателей до 2009 года[26].
В дальнейшем, при содействии австрийской компании [27] в 2011 году завод освоил производство 16-клапанных двигателей Chery для ZAZ Forza (локализованной украинской версии китайской автомашины Chery A-13)[28], с мая 2011 года эти двигатели начали также устанавливать на ЗАЗ Lanos[29].
В сентябре 2012 года руководство «АвтоЗАЗ» приняло решение о переносе на МеМЗ производства автобусов с Ильичёвского завода автомобильных агрегатов[30]. Выпуск автобусов был начат в апреле 2015 года[31], также предприятие продолжало изготовление двигателей, изготовление фургонов и сборку шасси. В сентябре 2015 года численность работников завода составляла 500 человек[32].
История предприятия началась в 1908 году[2], когда предприниматель И. Д. Заферман[3][4] основал в Мелитополе «Чугунолитейный и машиностроительный завод», на котором был освоен выпуск нефтяных двигателей шведской конструкции[5]. В это время оборудование завода было примитивным: несколько токарных, фрезерных и сверлильных станков, небольшая литейная и сборочное отделение[6].
Рабочие завода участвовали в революционной деятельности и борьбе с австро-немецкими интервентами. В ноябре 1917 года в Мелитополе была установлена Советская власть, в дальнейшем завод был национализирован и получил новое название: «Второй Советский завод»[2], но в условиях гражданской войны прекратил производственную деятельность[5].
В 1925 году на базе разрушенного завода была создана промыслово-кооперативная артель «Победа», сначала выполнявшая ремонт нефтяных двигателей[6], а затем освоившая их производство для сельского хозяйства, рыболовных судов и строительной промышленности[5].
В 1931 году «Победа» вошла в состав государственного объединения «Союздизель»[6], после чего предприятие было переориентировано на выпуск 20-25-сильных дизельные двигатели для рыболовных судов, в ходе индустриализации производственные мощности завода были расширены — в строй был введён механосборочный цех[5]. В 1936 году завод получил новое наименование — «Дизелестроительный завод им. Микояна».
Осенью 1939 года завод завершил испытания быстроходного 22-сильного дизельного двигателя собственной конструкции[6] (но освоить его производство уже не успел)[5].
После начала Великой Отечественной войны в связи с приближением к городу линии фронта оборудование предприятия было эвакуировано, после освобождения Мелитополя в октябре 1943 года началось восстановление завода[5]. После окончания войны был разработан проект Гипроавтопрома по реконструкции и перепрофилированию завода[7], и после реконструкции специализацией завода стало производство бензиновых автомобильных двигателей[8].
В 1958 году в соответствии с постановлением Совета Министров СССР «Об организации выпуска микролитражных автомобилей в г. Запорожье и микролитражных двигателей в г. Мелитополе…» было принято решение о реорганизации предприятия. В 1959 году завод был перепрофилирован, получил новое наименование «Мелитопольский моторный завод» (МеМЗ)[2] и в 1960 году освоил производство разработанного НАМИ[9] 23-сильного четырёхцилиндрового четырёхтактного бензинового автомобильного двигателя МеМЗ-965[6] для ЗАЗ-965[10], следующим был освоен 27-сильный двигатель МеМЗ-966[6] для ЗАЗ-965А[11], в 1966 году — модернизированный 30-сильный двигатель МеМЗ-966А[6] (межремонтный ресурс которого было увеличен с 50 тыс. км до 75 тыс. км)[5], в 1968 году — новый 40-сильный двигатель МеМЗ-968 для ЗАЗ-966[12][13].
В октябре 1975 года МеМЗ вошёл в состав автомобильного производственного объединения «АвтоЗАЗ».
В конце 1960х[6], 1970е[14] — 1980е годы завод входил в число крупнейших предприятий города, основной продукцией предприятия являлись силовые агрегаты для легковых автомобилей «Запорожец» и ЛуАЗ[2][15].
В 1980е годы завод освоил производство бензиновых двигателей с жидкостным охлаждением для ЗАЗ-1102 «Таврия».
В 1994 году завод разработал и выпустил первые опытные образцы двигателей МеМЗ-315 и МеМЗ-317 (оба — 1400 см³)[16].
В мае 1995 года Кабинет министров Украины включил завод в перечень предприятий, подлежащих приватизации в течение 1995 года[17].
После утверждения в 1997 году правительством Украины закона «О стимулировании производства автомобилей на Украине» (предоставившего льготы создаваемому совместному предприятию «АвтоЗАЗ-Daewoo»)[18], 15 марта 1998 года был подписан учредительный договор о создании совместного украинско-корейского предприятия ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo», в состав которого вошёл МеМЗ[19] на правах ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В 1998 году завод прекратил производство двигателей МеМЗ-969 и коробок переключения передач для внедорожников ЛуАЗ-969 (после чего на ЛуАЗы начали устанавливать двигатели МеМЗ-245 от «Таврии»)[20][21].
В 1997—1999 годы завод разработал и в 2001 году — освоил серийный выпуск двигателя МеМЗ-301 объёмом 1300 см³ для ЗАЗ-1103 Славута(с начала серийного производства мотор получил наименование МеМЗ-2457)[22][23].
В 2003 году корпорация «УкрАвто» приобрела контрольный пакет акций ОАО «АвтоЗАЗ». ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo» преобразован в ЗАО «Запорожский автомобилестроительный завод» вместе с ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В августе — сентябре 2005 года завод освоил производство полуприцепа НХ-2210 и автомобильного эвакуатора ЭВ-1044[24], в начале 2008 года начал выпуск улучшенного варианта полуприцепа НХ-2210-10[25], однако основной продукцией оставались двигатели и коробки передач для легковых автомобилей[1].
Начавшийся в 2008 году экономический кризис осложнил положение завода, в начале ноября 2008 завод остановил производство двигателей до 2009 года[26].
В дальнейшем, при содействии австрийской компании [27] в 2011 году завод освоил производство 16-клапанных двигателей Chery для ZAZ Forza (локализованной украинской версии китайской автомашины Chery A-13)[28], с мая 2011 года эти двигатели начали также устанавливать на ЗАЗ Lanos[29].
В сентябре 2012 года руководство «АвтоЗАЗ» приняло решение о переносе на МеМЗ производства автобусов с Ильичёвского завода автомобильных агрегатов[30]. Выпуск автобусов был начат в апреле 2015 года[31], также предприятие продолжало изготовление двигателей, изготовление фургонов и сборку шасси. В сентябре 2015 года численность работников завода составляла 500 человек[32].
1. Украина – Ukraine is currently in territorial dispute with Russia over the Crimean Peninsula which Russia annexed in 2014 but which Ukraine and most of the international community recognise as Ukrainian. Including Crimea, Ukraine has an area of 603,628 km2, making it the largest country entirely within Europe and it has a population of about 42.5 million, making it the 32nd most populous country in the world. The territory of modern Ukraine has been inhabited since 32,000 BC, during the Middle Ages, the area was a key centre of East Slavic culture, with the powerful state of Kievan Rus forming the basis of Ukrainian identity. Following its fragmentation in the 13th century, the territory was contested, ruled and divided by a variety of powers, including Lithuania, Poland, the Ottoman Empire, Austria-Hungary, and Russia. A Cossack republic emerged and prospered during the 17th and 18th centuries, two brief periods of independence occurred during the 20th century, once near the end of World War I and another during World War II. Before its independence, Ukraine was typically referred to in English as The Ukraine, following independence, Ukraine declared itself a neutral state. Nonetheless it formed a limited partnership with the Russian Federation and other CIS countries. In the 2000s, the government began leaning towards NATO, and it was later agreed that the question of joining NATO should be answered by a national referendum at some point in the future. Former President Viktor Yanukovych considered the current level of co-operation between Ukraine and NATO sufficient, and was against Ukraine joining NATO and these events formed the background for the annexation of Crimea by Russia in March 2014, and the War in Donbass in April 2014. On 1 January 2016, Ukraine applied the economic part of the Deep, Ukraine has long been a global breadbasket because of its extensive, fertile farmlands and is one of the worlds largest grain exporters. The diversified economy of Ukraine includes a heavy industry sector, particularly in aerospace. Ukraine is a republic under a semi-presidential system with separate powers, legislative, executive. Its capital and largest city is Kiev, taking into account reserves and paramilitary personnel, Ukraine maintains the second-largest military in Europe after that of Russia. Ukrainian is the language and its alphabet is Cyrillic. The dominant religion in the country is Eastern Orthodoxy, which has strongly influenced Ukrainian architecture, literature, there are different hypotheses as to the etymology of the name Ukraine. According to the older and most widespread hypothesis, it means borderland, while more recently some studies claim a different meaning, homeland or region. The Ukraine now implies disregard for the sovereignty, according to U. S. ambassador William Taylor. Neanderthal settlement in Ukraine is seen in the Molodova archaeological sites include a mammoth bone dwelling
2. Мелитополь – Melitopol is a city in Zaporizhia Oblast of the southeastern Ukraine. It is situated on the Molochna River that flows through the edge of the city and into the Molochnyi Liman. Melitopol is incorporated as a city of oblast significance and is the second largest city in the oblast after Zaporizhia and it serves as the administrative center of Melitopol Raion, though it does not belong to the raion. The electrified railway line of international importance goes through Melitopol, 80% of passenger train lines go through toward their destination of Crimean cities. Melitopol is also called the gateway to the Crimea, because in the time the road traffic in the city reaches 45,000 vehicles per day, heading for the coast of Sea of Azov. In medieval times, there was a small Noghai aul of Kyzyl-Yar where the modern Melitopol is settled, in July 1769, Russian military commanders built a redoubt there, and Zaporizhia Cossacks carried out their duty service there. On February 2,1784, Ekaterina II issued the decree to create the Taurian Province on the lands that had been won, in 1816, the settlement got the name sloboda of Novoalexandrovka. Its population was increasing due to the importation of peasants from the provinces of Ukraine. On January 7,1842, the sloboda was recognized as a town, at the end of the 19th century, the Honey-city had been developed as a trade center - there were some banks, credit organizations and wholesale stores. The largest enterprises in the city at the time were the iron foundry and the Brothers Klassens machinery construction factory, the railroad depot, further development of the city was closely connected with trade, iron and engineering industries, and Crimean direction railway service. In the early twentieth century there were 15 thousand people living in Melitopol,30 industrial and 350 retail outlets operated in the city at that time. In the second half of the century there was a strong economic growth of the city, new factories, plants. 16 Melitopol business enterprises have received the All-Soviet Union significance status, industrial enterprise production was exported to more than 50 countries worldwide. In 1941, the Soviet Union was attacked by Nazi Germany, the city became strategically important due to its location. The Red Army was not ready for the war and had to retreat, the German Wehrmacht occupied Melitopol on October 6,1941. Within one week the entire remaining Jewish population of Melitopol were murdered by Einsatzgruppe D actively supported by the Wehrmacht, here, in the basin of the Milk River, German troops had built a strong long-term defense which they called the Panther-Wotan line. It was on line that the fate of the Crimean peninsula. The German defense consisted of four lines, covered with solid anti-tank ditches and landmines, the first attempt of the Soviet Southern Front army to break through was unsuccessful
3. Машиностроение – Mechanical engineering is the discipline that applies the principles of engineering, physics, and materials science for the design, analysis, manufacturing, and maintenance of mechanical systems. It is the branch of engineering that involves the design, production and it is one of the oldest and broadest of the engineering disciplines. The mechanical engineering field requires an understanding of areas including mechanics, kinematics, thermodynamics, materials science, structural analysis. Mechanical engineering emerged as a field during the Industrial Revolution in Europe in the 18th century, however, Mechanical engineering science emerged in the 19th century as a result of developments in the field of physics. The field has evolved to incorporate advancements in technology, and mechanical engineers today are pursuing developments in such fields as composites, mechatronics. Mechanical engineers may work in the field of biomedical engineering, specifically with biomechanics, transport phenomena, biomechatronics, bionanotechnology. Mechanical engineering finds its application in the archives of various ancient, in ancient Greece, the works of Archimedes deeply influenced mechanics in the Western tradition and Heron of Alexandria created the first steam engine. In China, Zhang Heng improved a water clock and invented a seismometer, during the 7th to 15th century, the era called the Islamic Golden Age, there were remarkable contributions from Muslim inventors in the field of mechanical technology. Al-Jazari, who was one of them, wrote his famous Book of Knowledge of Ingenious Mechanical Devices in 1206 and he is also considered to be the inventor of such mechanical devices which now form the very basic of mechanisms, such as the crankshaft and camshaft. Newton was reluctant to publish his methods and laws for years, gottfried Wilhelm Leibniz is also credited with creating Calculus during the same time frame. On the European continent, Johann von Zimmermann founded the first factory for grinding machines in Chemnitz, education in mechanical engineering has historically been based on a strong foundation in mathematics and science. Degrees in mechanical engineering are offered at universities worldwide. In Spain, Portugal and most of South America, where neither B. Sc. nor B. Tech, programs have been adopted, the formal name for the degree is Mechanical Engineer, and the course work is based on five or six years of training. In Italy the course work is based on five years of education, and training, in Greece, the coursework is based on a five-year curriculum and the requirement of a Diploma Thesis, which upon completion a Diploma is awarded rather than a B. Sc. In Australia, mechanical engineering degrees are awarded as Bachelor of Engineering or similar nomenclature although there are a number of specialisations. The degree takes four years of study to achieve. To ensure quality in engineering degrees, Engineers Australia accredits engineering degrees awarded by Australian universities in accordance with the global Washington Accord, before the degree can be awarded, the student must complete at least 3 months of on the job work experience in an engineering firm. Similar systems are present in South Africa and are overseen by the Engineering Council of South Africa
4. УкрАвто – Ukrainian Automobile Corporation JSC, or UkrAVTO, is a Ukrainian automobile manufacturing and service company, as well as Ukraines largest automobile distributor. It was founded in 1969 as the Ukraine Motor Vehicles Maintenance Department - a reorganisation of diverse car manufacturing, parts, sales and it was restructured after Ukraininan independence, then corporatized and fully privatised in 1995. In 2002, it took over the major Ukrainian automobile manufacturer ZAZ/AvtoZAZ, the resulting merged ZAZ division is the largest subsidiary of UkrAVTO. In 2005, it took over the Polish Daewoo subsidiary Fabryka Samochodów Osobowych which had been supplying it with car parts, UkrAVTO owns the largest network of manufacturing and assembling facilities, service stations and auto dealerships in Ukraine. It currently manufactures cars for General Motors and assembles cars for Dacia, UkrAVTO formerly builds cars under its own name, particularly the Slavuta and Tavria Nova models - lines it inherited from the Soviet era. Since 1983, UkrAVTO has been chaired by Tariel Vasadze, now he is also the controlling shareholder of the corporation, as well as of the whole oligarch-like UkrAVTO Group united around UkrAVTO JSC. Official website UkrAVTO JSC dossier entry at ProUA UkrAVTO Group dossier entry at ProUA FSO and UkrAvto
5. Гражданская война в России – The Russian Civil War was a multi-party war in the former Russian Empire immediately after the Russian Revolutions of 1917, as many factions vied to determine Russias political future. In addition, rival militant socialists and nonideological Green armies fought against both the Bolsheviks and the Whites, eight foreign nations intervened against the Red Army, notably the Allied Forces and the pro-German armies. The Red Army defeated the White Armed Forces of South Russia in Ukraine, the remains of the White forces commanded by Pyotr Nikolayevich Wrangel were beaten in Crimea and evacuated in late 1920. Lesser battles of the war continued on the periphery for two years, and minor skirmishes with the remnants of the White forces in the Far East continued well into 1923. Armed national resistance in Central Asia was not completely crushed until 1934, there were an estimated 7,000, 000–12,000,000 casualties during the war, mostly civilians. The Russian Civil War has been described by some as the greatest national catastrophe that Europe had yet seen, many pro-independence movements emerged after the break-up of the Russian Empire and fought in the war. Several parts of the former Russian Empire—Finland, Estonia, Latvia, Lithuania, the rest of the former Russian Empire was consolidated into the Soviet Union shortly afterwards. After the abdication of Tsar Nicholas II of Russia, the Russian Provisional Government was established during the February Revolution of 1917, Political commissars were appointed to each unit of the army to maintain morale and ensure loyalty. In June 1918, when it became apparent that an army composed solely of workers would be far too small. Former Tsarist officers were utilized as military specialists, sometimes their families were taken hostage in order to ensure their loyalty, at the start of the war three-quarters of the Red Army officer corps was composed of former Tsarist officers. By its end, 83% of all Red Army divisional and corps commanders were ex-Tsarist soldiers, a Ukrainian nationalist movement was active in Ukraine during the war. More significant was the emergence of an anarchist political and military movement known as the Revolutionary Insurrectionary Army of Ukraine or the Anarchist Black Army led by Nestor Makhno, some of the military forces were set up on the basis of clandestine officers organizations in the cities. The Czechoslovak Legions had been part of the Russian army and numbered around 30,000 troops by October 1917 and they had an agreement with the new Bolshevik government to be evacuated from the Eastern Front via the port of Vladivostok to France. The transport from the Eastern Front to Vladivostok slowed down in the chaos, under pressure from the Central Powers, Trotsky ordered the disarming and arrest of the legionaries, which created tensions with the Bolsheviks. The Western Allies armed and supported opponents of the Bolsheviks, hence, many of these countries expressed their support for the Whites, including the provision of troops and supplies. Winston Churchill declared that Bolshevism must be strangled in its cradle, the British and French had supported Russia during World War I on a massive scale with war materials. After the treaty, it looked like much of material would fall into the hands of the Germans. Under this pretext began allied intervention in the Russian Civil War with the United Kingdom, there were violent clashes with troops loyal to the Bolsheviks
6. Дизельный двигатель – Diesel engines work by compressing only the air. This increases the air temperature inside the cylinder to such a degree that it ignites atomised diesel fuel that is injected into the combustion chamber. This contrasts with spark-ignition engines such as an engine or gas engine. In diesel engines, glow plugs may be used to aid starting in cold weather, or when the engine uses a lower compression-ratio, the original diesel engine operates on the constant pressure cycle of gradual combustion and produces no audible knock. Low-speed diesel engines can have an efficiency that exceeds 50%. Diesel engines may be designed as either two-stroke or four-stroke cycles and they were originally used as a more efficient replacement for stationary steam engines. Since the 1910s they have used in submarines and ships. Use in locomotives, trucks, heavy equipment and electricity generation plants followed later, in the 1930s, they slowly began to be used in a few automobiles. Since the 1970s, the use of engines in larger on-road and off-road vehicles in the US increased. According to the British Society of Motor Manufacturing and Traders, the EU average for diesel cars accounts for 50% of the total sold, including 70% in France and 38% in the UK. The worlds largest diesel engine is currently a Wärtsilä-Sulzer RTA96-C Common Rail marine diesel, the definition of a Diesel engine to many has become an engine that uses compression ignition. To some it may be an engine that uses heavy fuel oil, to others an engine that does not use spark ignition. However the original cycle proposed by Rudolf Diesel in 1892 was a constant temperature cycle which would require higher compression than what is needed for compression ignition. Diesels idea was to compress the air so tightly that the temperature of the air would exceed that of combustion, to make this more clear, let it be assumed that the subsequent combustion shall take place at a temperature of 700°. Then in that case the pressure must be sixty-four atmospheres, or for 800° centigrade the pressure must be ninety atmospheres. In later years Diesel realized his original cycle would not work, Diesel describes the cycle in his 1895 patent application. Notice that there is no longer a mention of compression temperatures exceeding the temperature of combustion, now all that is mentioned is the compression must be high enough for ignition. In 1806 Claude and Nicéphore Niépce developed the first known internal combustion engine, the Pyréolophore fuel system used a blast of air provided by a bellows to atomize Lycopodium
7. Запорожье – Zaporizhia, or Zaporozhye is a city in southeastern Ukraine, situated on the banks of the Dnieper River. It is the center of the Zaporizhia Oblast. Administratively, it is incorporated as a city of oblast significance and serves as a center of Zaporizhia Raion. Currently the city is the sixth largest in Ukraine, until 1921 the city carried the name of Aleksandrovsk after the name of a fortress that was part of the Dnieper Defense Line. Archaeological finds in the area suggest that Scythian nomads were living there two to three years ago. The Scythians were replaced in time by Khazars, Pechenegs, Cumans, Tatars, the trade route from the Varangians to the Greeks passed through Khortysia island in old times. In 1552 Dmytro Vyshnevetsky erected wood-earth fortifications on the island Mala Khortytsia in the Dnieper River near the island Khortytsia and these fortifications were a prototype of the Zaporizhian Sich. The Sich was a stronghold of the Cossacks who lived south of the rapids of the Dnieper on the border of the Polish–Lithuanian Rzeczpospolita, the modern city was established in 1770 as the fortress of Aleksandrovskaya in a vicinity the old Ukrainian village Voznesenka that existed since at least 1596. It is uncertain for whom the fortress was named some consider General Aleksander Golitsyn, the fortress was designed to protect the southern territories from Turkish threats as part of the Dnieper Defense Line. After the annexation of Crimea by the Russian Empire in 1783, in 1806, it became a town and was named Aleksandrovsk. In 1789, Mennonites from Prussia accepted an invitation from Catherine the Great, the colony included several rural settlements. Mennonite-owned mills and factories were built in Alexandrovsk and later expropriated by the Communist government, after the Russian Revolution many Mennonites emigrated, fled as refugees, or were deported from the area. Currently few Mennonites live in Zaporizhia, Mennonite buildings still exist in the area and in the other main Mennonite colony center, current day Molochansk. The ferry closed when the Kichkas Bridge replaced it in 1904, the original railway bridge over the Dnieper was the Kichkas Bridge, which was designed by Y. D. Construction was supervised by F. W. Lat, the bridge had a span of 336 m, and crossed the river with single arch of 190 m span. The upper tier carried a railway line, whilst the lower tier was a road bridge with pedestrian walkways either side of the bridge. It was built at the narrowest part of the Dnieper river known as Wolf Throat, construction started in 1900, and it opened for pedestrian traffic in 1902. The official opening of the bridge was 17 April 1904, though railway traffic on the bridge commenced on 22 January 1908
8. Запорожский автомобилестроительный завод – ZAZ or Zaporizhia Automobile Building Plant is the main automobile manufacturer of Ukraine, based in the south-eastern city of Zaporizhia. It also produces buses and trucks and is known for its parent companys name. The company that became ZAZ developed out of four business founded by German entrepreneur Abraham J. Koop to manufacture agricultural machinery, the factory had been built for local Mennonite industrialist Abraham J. Koop in 1863. It produced iron parts for the windmills, reapers, threshers and they were nationalized and restarted as the state-operated Kommunar factory which continued to produce twenty-four types of machines. Its first combine harvesters appeared in 1929, with 129,724 built by 1952, in 1930 Kommunar started to produce the first Soviet harvester Kommunar which was based on the American Holt Caterpillar horse-drawn harvester. The production of the harvester allowed the Soviet Union to cease import of harvesters from abroad, design of a car accessible to the public, and one in part taking the place of the soon to be discontinued Moskvitch 401, began in 1956. Following the growing trend of small cars, the minister in charge of Minavtroprom selected the new Fiat 600 as the model to follow, the first prototype, the MZMA444, appeared in October 1957. It was powered by a flat twin-cylinder MD-65 engine provided by the Irbitskyi Motorcycle Plant, which was totally unsuited, it produced only 17.5 hp and lasted only 30,000 km between major overhauls. As a result, a search for another engine was begun, and the success of the VW Type 1s boxer led to a preference for an air-cooled engine, which NAMI had on the drawing board. Minavtroprom, however, preferred a 23 hp 746 cc V4 engine, the NAMI-G, the new car was approved for production 28 November 1958, the name changing to ZAZ to reflect the new profile. The Zaporizhia factory was supplemented with the Mikoyan Diesel-Building Factory in Melitopol, the first car, dubbed the ZAZ-965 Zaporozhets, was delivered 12 June 1959, was approved 25 July 1960, and entered production 25 October. Following on the success of the 965, plant manager Yuri Sorochkin planned a forward control microbus on the 965s platform, with a 350 kg payload, Sorochkin hoped to capture the market for compact utility vehicles, which were in perennially short supply in the Soviet Union. The project was prototyped by a team under Yuri Danilov, which pioneered use of 0.7 mm -thick steel in the Soviet Union, the steel was provided by Zaporizkyi Metallurgical Plant. The engine and transmission were straight out of a 965, which caused liftover problems, in 1975 the factory was consolidated in the AvtoZAZ holding, which was transformed into joint-stock company in 1990s. In 1986 ZAZ together with Comau installed a new production complex, the Illichivsk factory of automobile parts in one of the biggest freight sea ports on Black Sea in Illichivsk became part of the AutoZAZ holding. Newer front wheel drive cars are based on model 1102 Tavria and are powered by a water cooled, front mounted MeMZ engine, on June 1,1994 the factory ceased production of its 968M model. When AvtoZAZ-Daewoo joint venture with Daewoo Motors was formed in 1998, Daewoo Motors made large investments and established the production of its own models, while keeping and modernizing the native ZAZ brand. CKD kits of Daewoo Lanos, Daewoo Nubira and Daewoo Leganza started assembling the same year in Illichivsk, at the same time, following the bankruptcy of Daewoo Motors in 2001, UkrAVTO corporation bought out AvtoZAZ holding in 2002
9. ЗАЗ-1102 «Таврия» – ZAZ Tavria is a range of front-wheel-drive subcompact cars produced by the Soviet and then Ukrainian manufacturer ZAZ. ZAZ-1102 Tavria and subsequent ZAZ-1102 Tavria Nova, ZAZ-1105 Dana, ZAZ-1103 Slavuta, production of all ZAZ Tavria models stopped in 2007 In the 1970s, several experimental models of hatchback and two-door sedan were created in the USSR. ZAZ-1102 Tavria, a 3-door hatchback released in 1987, was the first model of the range and it features independent MacPherson struts suspension at the front and a twist-beam rear suspension. The water-cooled MeMZ-245 I4 engine was a major shift forward from the air-cooled V4 used in former models, the 1102 acquired the Tavria name in 1989. It was chosen in an internal factory contest and resembles Tauric, ZAZ-1102 Tavria Nova started production in 1999. ZAZ-1103 Slavuta was a 5-door B-class liftback released in 1995 and discontinued in 2011 and it featured a fuel injection engine of 1, 2-1,3 liters. When ZAZ started the production of Chevrolet Lanos, some elements of Chevrolet Lanos were added to Slavuta. During the period of more than 140000 cars were produced. In January 2011 the last car of ZAZ-1103 Slavuta model was produced by ZAZ line, ZAZ Forza became the direct descendant of Slavuta on the line. ZAZ-Slavuta and ZAZ-Tavria family were the last wholly Ukrainian cars, ZAZ-1105 Dana, a 5-door wagon version was released in 1992 and discontinued in 1999. Since 1996, a van has been made. The latest version uses updated MeMZ-301 engines with fuel injection, compared to the standard Tavria it had improved aerodynamics. ZAZ-11055 Tavria Pick-Up is a vehicle designed for small cargo transportation. In contrast to the models, the pickup has a fiberglass cargo compartment. The Tavria Piсk-Up has a body 20 cm longer than the passenger model, Tavria Piсk-Up is designated for cargo transportation, and its front support beam is made of thicker metal than in hatchback. It was powered by a MeMZ-310 engine, Tavria Piсk-Up behaves well on uneven road due to the reinforced structure of rear suspension. It is more compared to the passenger hatchback. This also increased the carrying capacity to 420 kg
wikivisually.com
История предприятия началась в 1908 году[2], когда предприниматель И. Д. Заферман[3][4] основал в Мелитополе «Чугунолитейный и машиностроительный завод», на котором был освоен выпуск нефтяных двигателей шведской конструкции[5]. В это время оборудование завода было примитивным: несколько токарных, фрезерных и сверлильных станков, небольшая литейная и сборочное отделение[6].
Рабочие завода участвовали в революционной деятельности и борьбе с австро-немецкими интервентами. В ноябре 1917 года в Мелитополе была установлена Советская власть, в дальнейшем завод был национализирован и получил новое название: «Второй Советский завод»[2], но в условиях гражданской войны прекратил производственную деятельность[5].
В 1925 году на базе разрушенного завода была создана промыслово-кооперативная артель «Победа», сначала выполнявшая ремонт нефтяных двигателей[6], а затем освоившая их производство для сельского хозяйства, рыболовных судов и строительной промышленности[5].
В 1931 году «Победа» вошла в состав государственного объединения «Союздизель»[6], после чего предприятие было переориентировано на выпуск 20-25-сильных дизельные двигатели для рыболовных судов, в ходе индустриализации производственные мощности завода были расширены — в строй был введён механосборочный цех[5]. В 1936 году завод получил новое наименование — «Дизелестроительный завод им. Микояна».
Осенью 1939 года завод завершил испытания быстроходного 22-сильного дизельного двигателя собственной конструкции[6] (но освоить его производство уже не успел)[5].
После начала Великой Отечественной войны в связи с приближением к городу линии фронта оборудование предприятия было эвакуировано, после освобождения Мелитополя в октябре 1943 года началось восстановление завода[5]. После окончания войны был разработан проект Гипроавтопрома по реконструкции и перепрофилированию завода[7], и после реконструкции специализацией завода стало производство бензиновых автомобильных двигателей[8].
В 1958 году в соответствии с постановлением Совета Министров СССР «Об организации выпуска микролитражных автомобилей в г. Запорожье и микролитражных двигателей в г. Мелитополе…» было принято решение о реорганизации предприятия. В 1959 году завод был перепрофилирован, получил новое наименование «Мелитопольский моторный завод» (МеМЗ)[2] и в 1960 году освоил производство разработанного НАМИ[9] 23-сильного четырёхц
ruwikiorg.ru
История предприятия началась в 1908 году[2], когда предприниматель И. Д. Заферман[3][4] основал в Мелитополе «Чугунолитейный и машиностроительный завод», на котором был освоен выпуск нефтяных двигателей шведской конструкции[5]. В это время оборудование завода было примитивным: несколько токарных, фрезерных и сверлильных станков, небольшая литейная и сборочное отделение[6].
Рабочие завода участвовали в революционной деятельности и борьбе с австро-немецкими интервентами. В ноябре 1917 года в Мелитополе была установлена Советская власть, в дальнейшем завод был национализирован и получил новое название: «Второй Советский завод»[2], но в условиях гражданской войны прекратил производственную деятельность[5].
В 1925 году на базе разрушенного завода была создана промыслово-кооперативная артель «Победа», сначала выполнявшая ремонт нефтяных двигателей[6], а затем освоившая их производство для сельского хозяйства, рыболовных судов и строительной промышленности[5].
В 1931 году «Победа» вошла в состав государственного объединения «Союздизель»[6], после чего предприятие было переориентировано на выпуск 20-25-сильных дизельные двигатели для рыболовных судов, в ходе индустриализации производственные мощности завода были расширены — в строй был введён механосборочный цех[5]. В 1936 году завод получил новое наименование — «Дизелестроительный завод им. Микояна».
Осенью 1939 года завод завершил испытания быстроходного 22-сильного дизельного двигателя собственной конструкции[6] (но освоить его производство уже не успел)[5].
После начала Великой Отечественной войны в связи с приближением к городу линии фронта оборудование предприятия было эвакуировано, после освобождения Мелитополя в октябре 1943 года началось восстановление завода[5]. После окончания войны был разработан проект Гипроавтопрома по реконструкции и перепрофилированию завода[7], и после реконструкции специализацией завода стало производство бензиновых автомобильных двигателей[8].
В 1958 году в соответствии с постановлением Совета Министров СССР «Об организации выпуска микролитражных автомобилей в г. Запорожье и микролитражных двигателей в г. Мелитополе…» было принято решение о реорганизации предприятия. В 1959 году завод был перепрофилирован, получил новое наименование «Мелитопольский моторный завод» (МеМЗ)[2] и в 1960 году освоил производство разработанного НАМИ[9] 23-сильного четырёхцилиндрового четырёхтактного бензинового автомобильного двигателя МеМЗ-965[6] для ЗАЗ-965[10], следующим был освоен 27-сильный двигатель МеМЗ-966[6] для ЗАЗ-965А[11], в 1966 году — модернизированный 30-сильный двигатель МеМЗ-966А[6] (межремонтный ресурс которого было увеличен с 50 тыс. км до 75 тыс. км)[5], в 1968 году — новый 40-сильный двигатель МеМЗ-968 для ЗАЗ-966[12][13].
В октябре 1975 года МеМЗ вошёл в состав автомобильного производственного объединения «АвтоЗАЗ».
В конце 1960х[6], 1970е[14] — 1980е годы завод входил в число крупнейших предприятий города, основной продукцией предприятия являлись силовые агрегаты для легковых автомобилей «Запорожец» и ЛуАЗ[2][15].
В 1980е годы завод освоил производство бензиновых двигателей с жидкостным охлаждением для ЗАЗ-1102 «Таврия».
В 1994 году завод разработал и выпустил первые опытные образцы двигателей МеМЗ-315 и МеМЗ-317 (оба — 1400 см³)[16].
В мае 1995 года Кабинет министров Украины включил завод в перечень предприятий, подлежащих приватизации в течение 1995 года[17].
После утверждения в 1997 году правительством Украины закона «О стимулировании производства автомобилей на Украине» (предоставившего льготы создаваемому совместному предприятию «АвтоЗАЗ-Daewoo»)[18], 15 марта 1998 года был подписан учредительный договор о создании совместного украинско-корейского предприятия ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo», в состав которого вошёл МеМЗ[19] на правах ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В 1998 году завод прекратил производство двигателей МеМЗ-969 и коробок переключения передач для внедорожников ЛуАЗ-969 (после чего на ЛуАЗы начали устанавливать двигатели МеМЗ-245 от «Таврии»)[20][21].
В 1997—1999 годы завод разработал и в 2001 году — освоил серийный выпуск двигателя МеМЗ-301 объёмом 1300 см³ для ЗАЗ-1103 Славута(с начала серийного производства мотор получил наименование МеМЗ-2457)[22][23].
В 2003 году корпорация «УкрАвто» приобрела контрольный пакет акций ОАО «АвтоЗАЗ». ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo» преобразован в ЗАО «Запорожский автомобилестроительный завод» вместе с ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В августе — сентябре 2005 года завод освоил производство полуприцепа НХ-2210 и автомобильного эвакуатора ЭВ-1044[24], в начале 2008 года начал выпуск улучшенного варианта полуприцепа НХ-2210-10[25], однако основной продукцией оставались двигатели и коробки передач для легковых автомобилей[1].
Начавшийся в 2008 году экономический кризис осложнил положение завода, в начале ноября 2008 завод остановил производство двигателей до 2009 года[26].
В дальнейшем, при содействии австрийской компании [27] в 2011 году завод освоил производство 16-клапанных двигателей Chery для ZAZ Forza (локализованной украинской версии китайской автомашины Chery A-13)[28], с мая 2011 года эти двигатели начали также устанавливать на ЗАЗ Lanos[29].
В сентябре 2012 года руководство «АвтоЗАЗ» приняло решение о переносе на МеМЗ производства автобусов с Ильичёвского завода автомобильных агрегатов[30]. Выпуск автобусов был начат в апреле 2015 года[31], также предприятие продолжало изготовление двигателей, изготовление фургонов и сборку шасси. В сентябре 2015 года численность работников завода составляла 500 человек[32].
tm.ru.net
История предприятия началась в 1908 году[2], когда предприниматель И. Д. Заферман[3][4] основал в Мелитополе «Чугунолитейный и машиностроительный завод», на котором был освоен выпуск нефтяных двигателей шведской конструкции[5]. В это время оборудование завода было примитивным: несколько токарных, фрезерных и сверлильных станков, небольшая литейная и сборочное отделение[6].
Рабочие завода участвовали в революционной деятельности и борьбе с австро-немецкими интервентами. В ноябре 1917 года в Мелитополе была установлена Советская власть, в дальнейшем завод был национализирован и получил новое название: «Второй Советский завод»[2], но в условиях гражданской войны прекратил производственную деятельность[5].
В 1925 году на базе разрушенного завода была создана промыслово-кооперативная артель «Победа», сначала выполнявшая ремонт нефтяных двигателей[6], а затем освоившая их производство для сельского хозяйства, рыболовных судов и строительной промышленности[5].
В 1931 году «Победа» вошла в состав государственного объединения «Союздизель»[6], после чего предприятие было переориентировано на выпуск 20-25-сильных дизельные двигатели для рыболовных судов, в ходе индустриализации производственные мощности завода были расширены — в строй был введён механосборочный цех[5]. В 1936 году завод получил новое наименование — «Дизелестроительный завод им. Микояна».
Осенью 1939 года завод завершил испытания быстроходного 22-сильного дизельного двигателя собственной конструкции[6] (но освоить его производство уже не успел)[5].
После начала Великой Отечественной войны в связи с приближением к городу линии фронта оборудование предприятия было эвакуировано, после освобождения Мелитополя в октябре 1943 года началось восстановление завода[5]. После окончания войны был разработан проект Гипроавтопрома по реконструкции и перепрофилированию завода[7], и после реконструкции специализацией завода стало производство бензиновых автомобильных двигателей[8].
В 1958 году в соответствии с постановлением Совета Министров СССР «Об организации выпуска микролитражных автомобилей в г. Запорожье и микролитражных двигателей в г. Мелитополе…» было принято решение о реорганизации предприятия. В 1959 году завод был перепрофилирован, получил новое наименование «Мелитопольский моторный завод» (МеМЗ)[2] и в 1960 году освоил производство разработанного НАМИ[9] 23-сильного четырёхцилиндрового четырёхтактного бензинового автомобильного двигателя МеМЗ-965[6] для ЗАЗ-965[10], следующим был освоен 27-сильный двигатель МеМЗ-966[6] для ЗАЗ-965А[11], в 1966 году — модернизированный 30-сильный двигатель МеМЗ-966А[6] (межремонтный ресурс которого было увеличен с 50 тыс. км до 75 тыс. км)[5], в 1968 году — новый 40-сильный двигатель МеМЗ-968 для ЗАЗ-966
ru.wikiredia.com
История предприятия началась в 1908 году[2], когда предприниматель И. Д. Заферман[3][4] основал в Мелитополе «Чугунолитейный и машиностроительный завод», на котором был освоен выпуск нефтяных двигателей шведской конструкции[5]. В это время оборудование завода было примитивным: несколько токарных, фрезерных и сверлильных станков, небольшая литейная и сборочное отделение[6].
Рабочие завода участвовали в революционной деятельности и борьбе с австро-немецкими интервентами. В ноябре 1917 года в Мелитополе была установлена Советская власть, в дальнейшем завод был национализирован и получил новое название: «Второй Советский завод»[2], но в условиях гражданской войны прекратил производственную деятельность[5].
В 1925 году на базе разрушенного завода была создана промыслово-кооперативная артель «Победа», сначала выполнявшая ремонт нефтяных двигателей[6], а затем освоившая их производство для сельского хозяйства, рыболовных судов и строительной промышленности[5].
В 1931 году «Победа» вошла в состав государственного объединения «Союздизель»[6], после чего предприятие было переориентировано на выпуск 20-25-сильных дизельные двигатели для рыболовных судов, в ходе индустриализации производственные мощности завода были расширены — в строй был введён механосборочный цех[5]. В 1936 году завод получил новое наименование — «Дизелестроительный завод им. Микояна».
Осенью 1939 года завод завершил испытания быстроходного 22-сильного дизельного двигателя собственной конструкции[6] (но освоить его производство уже не успел)[5].
После начала Великой Отечественной войны в связи с приближением к городу линии фронта оборудование предприятия было эвакуировано, после освобождения Мелитополя в октябре 1943 года началось восстановление завода[5]. После окончания войны был разработан проект Гипроавтопрома по реконструкции и перепрофилированию завода[7], и после реконструкции специализацией завода стало производство бензиновых автомобильных двигателей[8].
В 1958 году в соответствии с постановлением Совета Министров СССР «Об организации выпуска микролитражных автомобилей в г. Запорожье и микролитражных двигателей в г. Мелитополе…» было принято решение о реорганизации предприятия. В 1959 году завод был перепрофилирован, получил новое наименование «Мелитопольский моторный завод» (МеМЗ)[2] и в 1960 году освоил производство разработанного НАМИ[9] 23-сильного четырёхцилиндрового четырёхтактного бензинового автомобильного двигателя МеМЗ-965[6] для ЗАЗ-965[10], следующим был освоен 27-сильный двигатель МеМЗ-966[6] для ЗАЗ-965А[11], в 1966 году — модернизированный 30-сильный двигатель МеМЗ-966А[6] (межремонтный ресурс которого было увеличен с 50 тыс. км до 75 тыс. км)[5], в 1968 году — новый 40-сильный двигатель МеМЗ-968 для ЗАЗ-966[12][13].
В октябре 1975 года МеМЗ вошёл в состав автомобильного производственного объединения «АвтоЗАЗ».
В конце 1960х[6], 1970е[14] — 1980е годы завод входил в число крупнейших предприятий города, основной продукцией предприятия являлись силовые агрегаты для легковых автомобилей «Запорожец» и ЛуАЗ[2][15].
В 1980е годы завод освоил производство бензиновых двигателей с жидкостным охлаждением для ЗАЗ-1102 «Таврия».
В 1994 году завод разработал и выпустил первые опытные образцы двигателей МеМЗ-315 и МеМЗ-317 (оба — 1400 см³)[16].
В мае 1995 года Кабинет министров Украины включил завод в перечень предприятий, подлежащих приватизации в течение 1995 года[17].
После утверждения в 1997 году правительством Украины закона «О стимулировании производства автомобилей на Украине» (предоставившего льготы создаваемому совместному предприятию «АвтоЗАЗ-Daewoo»)[18], 15 марта 1998 года был подписан учредительный договор о создании совместного украинско-корейского предприятия ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo», в состав которого вошёл МеМЗ[19] на правах ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В 1998 году завод прекратил производство двигателей МеМЗ-969 и коробок переключения передач для внедорожников ЛуАЗ-969 (после чего на ЛуАЗы начали устанавливать двигатели МеМЗ-245 от «Таврии»)[20][21].
В 1997—1999 годы завод разработал и в 2001 году — освоил серийный выпуск двигателя МеМЗ-301 объёмом 1300 см³ для ЗАЗ-1103 Славута(с начала серийного производства мотор получил наименование МеМЗ-2457)[22][23].
В 2003 году корпорация «УкрАвто» приобрела контрольный пакет акций ОАО «АвтоЗАЗ». ЗАО «АвтоЗАЗ-Daewoo» преобразован в ЗАО «Запорожский автомобилестроительный завод» вместе с ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор».
В августе — сентябре 2005 года завод освоил производство полуприцепа НХ-2210 и автомобильного эвакуатора ЭВ-1044[24], в начале 2008 года начал выпуск улучшенного варианта полуприцепа НХ-2210-10[25], однако основной продукцией оставались двигатели и коробки передач для легковых автомобилей[1].
Начавшийся в 2008 году экономический кризис осложнил положение завода, в начале ноября 2008 завод остановил производство двигателей до 2009 года[26].
В дальнейшем, при содействии австрийской компании [27] в 2011 году завод освоил производство 16-клапанных двигателей Chery для ZAZ Forza (локализованной украинской версии китайской автомашины Chery A-13)[28], с мая 2011 года эти двигатели начали также устанавливать на ЗАЗ Lanos[29].
В сентябре 2012 года руководство «АвтоЗАЗ» приняло решение о переносе на МеМЗ производства автобусов с Ильичёвского завода автомобильных агрегатов[30]. Выпуск автобусов был начат в апреле 2015 года[31], также предприятие продолжало изготовление двигателей, изготовление фургонов и сборку шасси. В сентябре 2015 года численность работников завода составляла 500 человек[32].
pywb-hypothesis.herokuapp.com