ДВС РОТОРНЫЙ EMDRIVE РАСКОКСОВКА HONDAВИДЫ

Гондола самолёта. Гондола двигателя самолета


Гондола самолёта — Википедия

Материал из Википедии — свободной энциклопедии

Стойка шасси Ту-95МС, убирающаяся в гондолу двигателя.

Гондола — элемент конструкции самолёта или вертолёта, имеющий обтекаемую форму и предназначенный для размещения двигателя, шасси и других устройств.

Гондола основной опоры шасси Ту-95 внутри

Гондола внешнего двигателя

Мотогондола служит для размещения двигателя, его агрегатов и элементов других систем. Конструкция гондолы образует плавные аэродинамические контуры, направляет воздух в компрессор, защищает двигатель и агрегаты от пыли, грязи, атмосферных осадков и механических повреждений. Гондолы внешних двигателей расположены симметрично относительно оси самолёта.

Гондолы должны обеспечивать удобный доступ к двигателю и агрегатам, расположенным на нём, для осмотра, замены и тех­нического обслуживания. Для этого они имеют системы легкосъёмных или откидных крышек. Гондолы двигателей представляют собой тонкостенные конструк­ции, аналогичные конструкции фюзеляжа. Полумонококовая конструкция состоит из жёстких па­нелей, образующих замкнутую силовую оболочку. Каркасная конструкция отличается тем, что имеет силовой кар­кас. Гондола такой конструкции воспринимает также нагрузки от двигателя и передаёт их на планер.

Видео по теме

Гондола шасси

Гондола шасси Ту-134.

Гондолы шасси служат для размещения в убранном положении главных стоек шасси. Самолётные шасси убираются по-разному: некоторые убирают стойки в специальные гондолы (Ту-134 и Ту-154). Другие — в центр фюзеляжа как на большинстве самолётов, в их числе Airbus A320.

Уборка основных стоек шасси высокоплана (Ту-95, Ан-26) представляет отдельную проблему. При расположении двигателей на крыле, основные стойки шасси можно крепить к крылу и убирать в мотогондолы или хвостовые балки (при двухбалочной схеме). Однако стойки при этом имеют значительную высоту и вес. Другим возможным вариантом является размещение стоек на фюзеляже. Этот вариант требует усиления конструкции фюзеляжа для восприятия нагрузок при посадке и сопровождается дополнительным увеличением веса. В случае уборки стоек и колес шасси в фюзеляж это увеличение веса фюзеляжа повышается из-за компенсации соответствующего выреза. В случае уборки колес и стоек шасси в обтекатели на фюзеляже появляется дополнительный вес этих обтекателей. Частично увеличение веса из за уборки шасси в фюзеляж низкоплана компенсируется более короткими стойками по сравнению с шасси для высокоплана. Кроме того, при размещении шасси на фюзеляже трудно получить широкую колею основных стоек шасси.

На практике вариант размещения основных стоек шасси на фюзеляже высокоплана как правило применяется в случае неубирающегося шасси. У низкопланов шасси могут убираться в гондолы двигателей, в отсек фюзеляжа или в отсек между лонжеронами крыла.

См. также

Ссылки

wikipedia.green

Гондола самолёта — википедия орг

Стойка шасси Ту-95МС, убирающаяся в гондолу двигателя.

Гондола — элемент конструкции самолёта или вертолёта, имеющий обтекаемую форму и предназначенный для размещения двигателя, шасси и других устройств.

Гондола основной опоры шасси Ту-95 внутри

Гондола внешнего двигателя

Мотогондола служит для размещения двигателя, его агрегатов и элементов других систем. Конструкция гондолы образует плавные аэродинамические контуры, направляет воздух в компрессор, защищает двигатель и агрегаты от пыли, грязи, атмосферных осадков и механических повреждений. Гондолы внешних двигателей расположены симметрично относительно оси самолёта.

Гондолы должны обеспечивать удобный доступ к двигателю и агрегатам, расположенным на нём, для осмотра, замены и технического обслуживания. Для этого они имеют системы легкосъёмных или откидных крышек. Гондолы двигателей представляют собой тонкостенные конструкции, аналогичные конструкции фюзеляжа. Полумонококовая конструкция состоит из жёстких панелей, образующих замкнутую силовую оболочку. Каркасная конструкция отличается тем, что имеет силовой каркас. Гондола такой конструкции воспринимает также нагрузки от двигателя и передаёт их на планер.

Гондола шасси

  Гондола шасси Ту-134.

Гондолы шасси служат для размещения в убранном положении главных стоек шасси. Самолётные шасси убираются по-разному: некоторые убирают стойки в специальные гондолы (Ту-134 и Ту-154). Другие — в центр фюзеляжа как на большинстве самолётов, в их числе Airbus A320.

Уборка основных стоек шасси высокоплана (Ту-95, Ан-26) представляет отдельную проблему. При расположении двигателей на крыле, основные стойки шасси можно крепить к крылу и убирать в мотогондолы или хвостовые балки (при двухбалочной схеме). Однако стойки при этом имеют значительную высоту и вес. Другим возможным вариантом является размещение стоек на фюзеляже. Этот вариант требует усиления конструкции фюзеляжа для восприятия нагрузок при посадке и сопровождается дополнительным увеличением веса. В случае уборки стоек и колес шасси в фюзеляж это увеличение веса фюзеляжа повышается из-за компенсации соответствующего выреза. В случае уборки колес и стоек шасси в обтекатели на фюзеляже появляется дополнительный вес этих обтекателей. Частично увеличение веса из за уборки шасси в фюзеляж низкоплана компенсируется более короткими стойками по сравнению с шасси для высокоплана. Кроме того, при размещении шасси на фюзеляже трудно получить широкую колею основных стоек шасси.

На практике вариант размещения основных стоек шасси на фюзеляже высокоплана как правило применяется в случае неубирающегося шасси. У низкопланов шасси могут убираться в гондолы двигателей, в отсек фюзеляжа или в отсек между лонжеронами крыла.

См. также

Ссылки

www-wikipediya.ru

Гондола самолёта Википедия

Стойка шасси Ту-95МС, убирающаяся в гондолу двигателя.

Гондола — элемент конструкции самолёта или вертолёта, имеющий обтекаемую форму и предназначенный для размещения двигателя, шасси и других устройств.

Гондола основной опоры шасси Ту-95 внутри

Гондола внешнего двигателя

Мотогондола служит для размещения двигателя, его агрегатов и элементов других систем. Конструкция гондолы образует плавные аэродинамические контуры, направляет воздух в компрессор, защищает двигатель и агрегаты от пыли, грязи, атмосферных осадков и механических повреждений. Гондолы внешних двигателей расположены симметрично относительно оси самолёта.

Гондолы должны обеспечивать удобный доступ к двигателю и агрегатам, расположенным на нём, для осмотра, замены и технического обслуживания. Для этого они имеют системы легкосъёмных или откидных крышек. Гондолы двигателей представляют собой тонкостенные конструкции, аналогичные конструкции фюзеляжа. Полумонококовая конструкция состоит из жёстких панелей, образующих замкнутую силовую оболочку. Каркасная конструкция отличается тем, что имеет силовой каркас. Гондола такой конструкции воспринимает также нагрузки от двигателя и передаёт их на планер.

Гондола шасси

Гондола шасси Ту-134.

Гондолы шасси служат для размещения в убранном положении главных стоек шасси. Самолётные шасси убираются по-разному: некоторые убирают стойки в специальные гондолы (Ту-134 и Ту-154). Другие — в центр фюзеляжа как на большинстве самолётов, в их числе Airbus A320.

Уборка основных стоек шасси высокоплана (Ту-95, Ан-26) представляет отдельную проблему. При расположении двигателей на крыле, основные стойки шасси можно крепить к крылу и убирать в мотогондолы или хвостовые балки (при двухбалочной схеме). Однако стойки при этом имеют значительную высоту и вес. Другим возможным вариантом является размещение стоек на фюзеляже. Этот вариант требует усиления конструкции фюзеляжа для восприятия нагрузок при посадке и сопровождается дополнительным увеличением веса. В случае уборки стоек и колес шасси в фюзеляж это увеличение веса фюзеляжа повышается из-за компенсации соответствующего выреза. В случае уборки колес и стоек шасси в обтекатели на фюзеляже появляется дополнительный вес этих обтекателей. Частично увеличение веса из за уборки шасси в фюзеляж низкоплана компенсируется более короткими стойками по сравнению с шасси для высокоплана. Кроме того, при размещении шасси на фюзеляже трудно получить широкую колею основных стоек шасси.

На практике вариант размещения основных стоек шасси на фюзеляже высокоплана как правило применяется в случае неубирающегося шасси. У низкопланов шасси могут убираться в гондолы двигателей, в отсек фюзеляжа или в отсек между лонжеронами крыла.

ruwikiorg.ru

WikiZero - Гондола самолёта

Open wikipedia design.

Стойка шасси Ту-95МС, убирающаяся в гондолу двигателя.

Гондола — элемент конструкции самолёта или вертолёта, имеющий обтекаемую форму и предназначенный для размещения двигателя, шасси и других устройств.

Гондола основной опоры шасси Ту-95 внутри

Мотогондола служит для размещения двигателя, его агрегатов и элементов других систем. Конструкция гондолы образует плавные аэродинамические контуры, направляет воздух в компрессор, защищает двигатель и агрегаты от пыли, грязи, атмосферных осадков и механических повреждений. Гондолы внешних двигателей расположены симметрично относительно оси самолёта.

Гондолы должны обеспечивать удобный доступ к двигателю и агрегатам, расположенным на нём, для осмотра, замены и технического обслуживания. Для этого они имеют системы легкосъёмных или откидных крышек. Гондолы двигателей представляют собой тонкостенные конструкции, аналогичные конструкции фюзеляжа. Полумонококовая конструкция состоит из жёстких панелей, образующих замкнутую силовую оболочку. Каркасная конструкция отличается тем, что имеет силовой каркас. Гондола такой конструкции воспринимает также нагрузки от двигателя и передаёт их на планер.

Гондола шасси Ту-134.

Гондолы шасси служат для размещения в убранном положении главных стоек шасси. Самолётные шасси убираются по-разному: некоторые убирают стойки в специальные гондолы (Ту-134 и Ту-154). Другие — в центр фюзеляжа как на большинстве самолётов, в их числе Airbus A320.

Уборка основных стоек шасси высокоплана (Ту-95, Ан-26) представляет отдельную проблему. При расположении двигателей на крыле, основные стойки шасси можно крепить к крылу и убирать в мотогондолы или хвостовые балки (при двухбалочной схеме). Однако стойки при этом имеют значительную высоту и вес. Другим возможным вариантом является размещение стоек на фюзеляже. Этот вариант требует усиления конструкции фюзеляжа для восприятия нагрузок при посадке и сопровождается дополнительным увеличением веса. В случае уборки стоек и колес шасси в фюзеляж это увеличение веса фюзеляжа повышается из-за компенсации соответствующего выреза. В случае уборки колес и стоек шасси в обтекатели на фюзеляже появляется дополнительный вес этих обтекателей. Частично увеличение веса из за уборки шасси в фюзеляж низкоплана компенсируется более короткими стойками по сравнению с шасси для высокоплана. Кроме того, при размещении шасси на фюзеляже трудно получить широкую колею основных стоек шасси.

На практике вариант размещения основных стоек шасси на фюзеляже высокоплана как правило применяется в случае неубирающегося шасси. У низкопланов шасси могут убираться в гондолы двигателей, в отсек фюзеляжа или в отсек между лонжеронами крыла.

www.wikizero.com

Гондола самолёта - WikiVisually

1. Самолёт – An airplane or aeroplane is a powered, fixed-wing aircraft that is propelled forward by thrust from a jet engine or propeller. Airplanes come in a variety of sizes, shapes, and wing configurations, the broad spectrum of uses for airplanes includes recreation, transportation of goods and people, military, and research. Commercial aviation is a massive industry involving the flying of tens of thousands of daily on airliners. Most airplanes are flown by a pilot on board the aircraft, the Wright brothers invented and flew the first airplane in 1903, recognized as the first sustained and controlled heavier-than-air powered flight. They built on the works of George Cayley dating from 1799, between 1867 and 1896, the German pioneer of human aviation Otto Lilienthal also studied heavier-than-air flight. Following its limited use in World War I, aircraft continued to develop. Airplanes had a presence in all the battles of World War II. The first jet aircraft was the German Heinkel He 178 in 1939, the first jet airliner, the de Havilland Comet, was introduced in 1952. The Boeing 707, the first widely successful commercial jet, was in service for more than 50 years. Aéroplane originally referred just to the wing, as it is a plane moving through the air, in an example of synecdoche, the word for the wing came to refer to the entire aircraft. In the United States and Canada, the airplane is used for powered fixed-wing aircraft. In the United Kingdom and most of the Commonwealth, the aeroplane is usually applied to these aircraft. Many stories from antiquity involve flight, such as the Greek legend of Icarus and Daedalus, and this machine may have been suspended for its flight. Some of the earliest recorded attempts with gliders were those by the 9th-century poet Abbas ibn Firnas, leonardo da Vinci researched the wing design of birds and designed a man-powered aircraft in his Codex on the Flight of Birds. In 1799, George Cayley set forth the concept of the airplane as a fixed-wing flying machine with separate systems for lift, propulsion. Cayley was building and flying models of fixed-wing aircraft as early as 1803, in 1856, Frenchman Jean-Marie Le Bris made the first powered flight, by having his glider LAlbatros artificiel pulled by a horse on a beach. Then Alexander F. Mozhaisky also made some innovative designs, in 1883, the American John J. Montgomery made a controlled flight in a glider. Other aviators who made similar flights at that time were Otto Lilienthal, Percy Pilcher, sir Hiram Maxim built a craft that weighed 3.5 tons, with a 110-foot wingspan that was powered by two 360-horsepower steam engines driving two propellers

2. Вертолёт – A helicopter is a type of rotorcraft in which lift and thrust are supplied by rotors. This allows the helicopter to take off and land vertically, to hover, and to fly forward, backward and these attributes allow helicopters to be used in congested or isolated areas where fixed-wing aircraft and many forms of VTOL aircraft cannot perform. English language nicknames for helicopter include chopper, copter, helo, heli, Helicopters were developed and built during the first half-century of flight, with the Focke-Wulf Fw 61 being the first operational helicopter in 1936. Some helicopters reached limited production, but it was not until 1942 that a helicopter designed by Igor Sikorsky reached full-scale production, with 131 aircraft built. Though most earlier designs used more than one rotor, it is the single main rotor with anti-torque tail rotor configuration that has become the most common helicopter configuration. Tandem rotor helicopters are also in use due to their greater payload capacity. Coaxial helicopters, tiltrotor aircraft, and compound helicopters are all flying today, quadcopter helicopters pioneered as early as 1907 in France, and other types of multicopter have been developed for specialized applications such as unmanned drones. The earliest references for vertical flight came from China, since around 400 BC, Chinese children have played with bamboo flying toys. This bamboo-copter is spun by rolling a stick attached to a rotor, the spinning creates lift, and the toy flies when released. The 4th-century AD Daoist book Baopuzi by Ge Hong reportedly describes some of the ideas inherent to rotary wing aircraft, designs similar to the Chinese helicopter toy appeared in Renaissance paintings and other works. In the 18th and early 19th centuries Western scientists developed flying machines based on the Chinese toy. It was not until the early 1480s, when Leonardo da Vinci created a design for a machine that could be described as an aerial screw, that any recorded advancement was made towards vertical flight. His notes suggested that he built flying models, but there were no indications for any provision to stop the rotor from making the craft rotate. As scientific knowledge increased and became accepted, people continued to pursue the idea of vertical flight. In July 1754, Russian Mikhail Lomonosov had developed a small coaxial modeled after the Chinese top but powered by a spring device. It was powered by a spring, and was suggested as a method to lift meteorological instruments. Sir George Cayley, influenced by a fascination with the Chinese flying top, developed a model of feathers, similar to that of Launoy and Bienvenu. By the end of the century, he had progressed to using sheets of tin for rotor blades and his writings on his experiments and models would become influential on future aviation pioneers

3. Шасси летательного аппарата – Landing gear is the undercarriage of an aircraft or spacecraft and may be used for either takeoff or landing. For aircraft it is generally both, for aircraft, the landing gear supports the craft when it is not flying, allowing it to take off, land, and taxi without damage. Faster aircraft usually have retractable undercarriages, which folds away during flight to reduce air resistance or drag, for launch vehicles and spacecraft landers, the landing gear is typically designed to support the vehicle only post-flight, and are typically not used for takeoff or surface movement. Aircraft landing gear usually includes wheels equipped with shock absorbers, or more advanced air/oil oleo struts, for runway. Some aircraft are equipped with skis for snow or floats for water, the undercarriage is a relatively heavy part of the vehicle, it can be as much as 7% of the takeoff weight, but more typically is 4–5%. The taildragger arrangement was common during the early era, as it allows more room for propeller clearance. Most modern aircraft have tricycle undercarriages, taildraggers are considered harder to land and take off, and usually require special pilot training. Sometimes a small wheel or skid is added to aircraft with tricycle undercarriage. Concorde, for instance, had a tail bumper wheel. Both Boeinga largest WW II bomber, the B-29 Superfortress and the 1960s-introduction Boeing 727 trijet airliner each have a tail bumper. Some aircraft with conventional landing gear have a fixed tailwheel. Another arrangement sometimes used is central main and nose gear with outriggers on the wings and this may be done where there is no convenient location on either side to attach the main undercarriage or to store it when retracted. Examples include the Lockheed U-2 spy plane and the Harrier Jump Jet, to decrease drag in flight some undercarriages retract into the wings and/or fuselage with wheels flush against the surface or concealed behind doors, this is called retractable gear. If the wheels rest protruding and partially exposed to the airstream after being retracted, most retraction systems are hydraulically operated, though some are electrically operated or even manually operated. This adds weight and complexity to the design, in retractable gear systems, the compartment where the wheels are stowed are called wheel wells, which may also diminish valuable cargo or fuel space. Pilots confirming that their landing gear is down and locked refer to three green or three in the green, a reference to the electrical indicator lights from the nosewheel/tailwheel and the two main gears. Red lights indicate the gear is in the position, amber lights indicate that the landing gear is in transit. Multiple redundancies are usually provided to prevent a failure from failing the entire landing gear extension process

4. Мотогондола – The nacelle is a housing, separate from the fuselage, that holds engines, fuel, or equipment on an aircraft. The covering is typically aerodynamically shaped and this styling device was much copied within the British industry thereafter, although Czech motorcycle manufacturer Česká Zbrojovka Strakonice was using it beforehand. Indeed, the Royal Enfield Bullet still retains its version, the casquette, the last Triumphs to sport nacelles were the 1966 models of the 6T Triumph Thunderbird 650, 5TA Triumph Speed Twin 500, and 3TA Triumph Twenty One 350. Name for the generator and gearbox shell - with rotator shaft - on a horizontal axis wind turbine, like many aviation terms, the word comes from French, in this case from a word for a small boat

5. Компрессор – A gas compressor is a mechanical device that increases the pressure of a gas by reducing its volume. An air compressor is a type of gas compressor. Compressors are similar to pumps, both increase the pressure on a fluid and both can transport the fluid through a pipe, as gases are compressible, the compressor also reduces the volume of a gas. Liquids are relatively incompressible, while some can be compressed, the action of a pump is to pressurize. The main types of gas compressors are illustrated and discussed below and they can be either stationary or portable, can be single or multi-staged, and can be driven by electric motors or internal combustion engines. Small reciprocating compressors from 5 to 30 horsepower are commonly seen in applications and are typically for intermittent duty. Larger reciprocating compressors well over 1,000 hp are commonly found in large industrial, discharge pressures can range from low pressure to very high pressure. Another type of reciprocating compressor is the swash plate compressor, which uses pistons moved by a swash plate mounted on a shaft, household, home workshop, and smaller job site compressors are typically reciprocating compressors 1½ hp or less with an attached receiver tank. Rotary screw compressors use two meshed rotating positive-displacement helical screws to force the gas into a smaller space and these are usually used for continuous operation in commercial and industrial applications and may be either stationary or portable. Their application can be from 3 horsepower to over 1,200 horsepower, rotary screw compressors are commercially produced in Oil Flooded, Water Flooded and Dry type. The efficiency of rotary compressors depends on the air drier, rotary vane compressors consist of a rotor with a number of blades inserted in radial slots in the rotor. The rotor is mounted offset in a housing that is either circular or a more complex shape. As the rotor turns, blades slide in and out of the slots keeping contact with the wall of the housing. Thus, a series of increasing and decreasing volumes is created by the rotating blades, rotary Vane compressors are, with piston compressors one of the oldest of compressor technologies. With suitable port connections, the devices may be either a compressor or a vacuum pump and they can be either stationary or portable, can be single or multi-staged, and can be driven by electric motors or internal combustion engines. A rotary vane compressor is well suited to electric drive and is significantly quieter in operation than the equivalent piston compressor. Rotary vane compressors can have mechanical efficiencies of about 90%, rolling piston forces gas against a stationary vane. A scroll compressor, also known as pump and scroll vacuum pump

6. Пыль – Dust is fine particles of matter. It generally consists of particles in the atmosphere that come from sources such as soil, dust lifted by weather, volcanic eruptions. House dust mites are present indoors wherever humans live, positive tests for dust mite allergies are extremely common among people with asthma. Dust mites are microscopic arachnids whose primary food is dead skin cells. They and their feces and other allergens they produce are major constituents of house dust and they are generally found on the floor and other surfaces until disturbed. It could take somewhere between twenty minutes and two hours for dust mites to settle back down out of the air, Dust mites are a nesting species that prefers a dark, warm, and humid climate. They flourish in mattresses, bedding, upholstered furniture, and carpets and their feces include enzymes that are released upon contact with a moist surface, which can happen when a person inhales, and these enzymes can kill cells within the human body. House dust mites did not become a problem until humans began to use textiles, such as western style blankets and clothing. Atmospheric or wind-borne dust, also known as aeolian dust, comes from arid and dry regions where high velocity winds are able to remove mostly silt-sized material, Dust in the atmosphere is produced by saltation and sandblasting of sand-sized grains, and it is transported through the troposphere. This airborne dust is considered an aerosol and once in the atmosphere, saharan dust in particular can be transported and deposited as far as the Caribbean and the Amazon basin, and may affect air temperatures, cause ocean cooling, and alter rainfall amounts. Dust in the Middle East has been a historic phenomenon, recently, because of climate change and the escalating process of desertification, the problem has worsened dramatically. As a multi-factor phenomenon, there is not yet a consensus on the sources or potential solutions to the problem. In Iran, the dust is already affecting more than 5 million people directly, in the province of Khuzestan it has led to the severe reduction of air quality. The amount of pollutants in the air has surpassed more than 50 times the normal level several times in a year, recently, initiatives such as Project-Dust have been established to directly study the Middle Eastern dust. Dust kicked up by vehicles traveling on roads may make up 33% of air pollution, road dust consists of deposits of vehicle exhausts and industrial exhausts, particles from tire and brake wear, dust from paved roads or potholes, and dust from construction sites. Road dust is a significant source contributing to the generation and release of particulate matter into the atmosphere. Control of road dust is a significant challenge in urban areas, road dust may be suppressed by mechanical methods like street sweeper vehicles equipped with vacuum cleaners, vegetable oil sprays, or with water sprayers. Improvements in automotive engineering have reduced the amount of PM10s produced by road traffic, coal dust is responsible for the lung disease known as pneumoconiosis, including black lung disease that occurs among coal miners

7. Атмосферные осадки – In meteorology, precipitation is any product of the condensation of atmospheric water vapor that falls under gravity. The main forms of precipitation include drizzle, rain, sleet, snow, graupel, Precipitation occurs when a portion of the atmosphere becomes saturated with water vapor, so that the water condenses and precipitates. Thus, fog and mist are not precipitation but suspensions, because the vapor does not condense sufficiently to precipitate. Two processes, possibly acting together, can lead to air becoming saturated, Precipitation forms as smaller droplets coalesce via collision with other rain drops or ice crystals within a cloud. Short, intense periods of rain in scattered locations are called showers, moisture that is lifted or otherwise forced to rise over a layer of sub-freezing air at the surface may be condensed into clouds and rain. This process is active when freezing rain is occurring. A stationary front is often present near the area of freezing rain, provided necessary and sufficient atmospheric moisture content, the moisture within the rising air will condense into clouds, namely stratus and cumulonimbus. Eventually, the droplets will grow large enough to form raindrops. Lake-effect snowfall can be locally heavy, thundersnow is possible within a cyclones comma head and within lake effect precipitation bands. In mountainous areas, heavy precipitation is possible where upslope flow is maximized within windward sides of the terrain at elevation, on the leeward side of mountains, desert climates can exist due to the dry air caused by compressional heating. The movement of the trough, or intertropical convergence zone. Precipitation is a component of the water cycle, and is responsible for depositing the fresh water on the planet. Approximately 505,000 cubic kilometres of water falls as precipitation each year,398,000 cubic kilometres of it over the oceans and 107,000 cubic kilometres over land. Given the Earths surface area, that means the globally averaged annual precipitation is 990 millimetres, Climate classification systems such as the Köppen climate classification system use average annual rainfall to help differentiate between differing climate regimes. Precipitation may occur on celestial bodies, e. g. when it gets cold, Mars has precipitation which most likely takes the form of frost. Precipitation is a component of the water cycle, and is responsible for depositing most of the fresh water on the planet. Approximately 505,000 km3 of water falls as precipitation each year,398,000 km3 of it over the oceans, given the Earths surface area, that means the globally averaged annual precipitation is 990 millimetres. Mechanisms of producing precipitation include convective, stratiform, and orographic rainfall, Precipitation can be divided into three categories, based on whether it falls as liquid water, liquid water that freezes on contact with the surface, or ice

8. Ось – An axle is a central shaft for a rotating wheel or gear. On wheeled vehicles, the axle may be fixed to the wheels, rotating them, or fixed to the vehicle. In the former case, bearings or bushings are provided at the points where the axle is supported. In the latter case, a bearing or bushing sits inside a hole in the wheel to allow the wheel or gear to rotate around the axle. Sometimes, especially on bicycles, the latter type axle is referred to as a spindle, on cars and trucks, several senses of the word axle occur in casual usage, referring to the shaft itself, its housing, or simply any transverse pair of wheels. Strictly speaking, a shaft which rotates with the wheel, being either bolted or splined in fixed relation to it, is called an axle or axle shaft, however, in looser usage an entire assembly including the surrounding axle housing is also called an axle. An even broader sense of the word refers to every pair of wheels on opposite sides of the vehicle, regardless of their mechanical connection to each other. Thus, transverse pairs of wheels in an independent suspension may be called an axle in some contexts, axles are an integral component of most practical wheeled vehicles. In a live-axle suspension system, the serve to transmit driving torque to the wheel, as well as to maintain the position of the wheels relative to each other. The axles in this system must also bear the weight of the vehicle plus any cargo. A non-driving axle, such as the front beam axle in heavy duty trucks and some 2-wheel drive light trucks and vans, will have no shaft, conversely, many front wheel drive cars have a solid rear beam axle. In other types of systems, the axles serve only to transmit driving torque to the wheels. This is typical of the independent suspension found on most newer cars and SUVs and these systems still have a differential, but it will not have attached axle housing tubes. It may be attached to the frame or body, or integral in a transaxle. The axle shafts then transmit driving torque to the wheels, like a full floating axle system, the drive shafts in a front wheel drive independent suspension system do not support any vehicle weight. A straight axle is a rigid shaft connecting a wheel on the left side of the vehicle to a wheel on the right side. The axis of rotation fixed by the axle is common to both wheels, such a design can keep the wheel positions steady under heavy stress, and can therefore support heavy loads. Straight axles are used on trains, for the axles of commercial trucks

9. Капот (автомобиль) – The hood or bonnet is the hinged cover over the engine of motor vehicles that allows access to the engine compartment for maintenance and repair. In British terminology, hood refers to a cover over the passenger compartment of the car. On passenger cars, a hood may be held down by a concealed latch and it is designed to protect a car from thefts, damage and sudden hood opening on the road. The hood release system is common on the most of vehicles and usually consists of interior hood latch handle, hood release cable, the hood latch handle is usually located below the steering wheel, beside the drivers seat or set into the door frame. When a driver pulls a hood latch handle the hood panel pops up, on race cars or cars with aftermarket hoods the hood may be held down by hood pins. A hood may sometimes contain a hood ornament, hood scoop, power bulge, hoods are typically made out of steel, but aluminum is rapidly gaining popularity with auto companies. Aftermarket manufacturers may construct hoods out of fiberglass, carbon fiber, dry carbon, aftermarket hoods are usually sold unpainted or come primered in flat matte black paint. It means that such hoods require additional painting, to choose a paint that match vehicles original shade and hue, special color code is used. This code is printed in the label that is located under the hood or on the driver side door jamb. Some car owners however prefer to leave their black primed hoods unpainted, carbon fiber custom hoods require no painting, as they already come with protective clear coating. In Japan and Europe, regulations have come into effect in recent years that place a limit on the severity of head injury when struck by a motor vehicle. This is leading to more advanced designs, as evidenced by multicone hood inner panel designs as found on the Mazda RX-8. Other changes are being made to use the hood as an active structure and this may be achieved by mechanical or pyrotechnic devices

wikivisually.com

Гондола самолёта — ВиКи

Стойка шасси Ту-95МС, убирающаяся в гондолу двигателя.

Гондола — элемент конструкции самолёта или вертолёта, имеющий обтекаемую форму и предназначенный для размещения двигателя, шасси и других устройств.

Гондола основной опоры шасси Ту-95 внутри

Гондола внешнего двигателя

Мотогондола служит для размещения двигателя, его агрегатов и элементов других систем. Конструкция гондолы образует плавные аэродинамические контуры, направляет воздух в компрессор, защищает двигатель и агрегаты от пыли, грязи, атмосферных осадков и механических повреждений. Гондолы внешних двигателей расположены симметрично относительно оси самолёта.

Гондолы должны обеспечивать удобный доступ к двигателю и агрегатам, расположенным на нём, для осмотра, замены и технического обслуживания. Для этого они имеют системы легкосъёмных или откидных крышек. Гондолы двигателей представляют собой тонкостенные конструкции, аналогичные конструкции фюзеляжа. Полумонококовая конструкция состоит из жёстких панелей, образующих замкнутую силовую оболочку. Каркасная конструкция отличается тем, что имеет силовой каркас. Гондола такой конструкции воспринимает также нагрузки от двигателя и передаёт их на планер.

Гондола шасси

  Гондола шасси Ту-134.

Гондолы шасси служат для размещения в убранном положении главных стоек шасси. Самолётные шасси убираются по-разному: некоторые убирают стойки в специальные гондолы (Ту-134 и Ту-154). Другие — в центр фюзеляжа как на большинстве самолётов, в их числе Airbus A320.

Уборка основных стоек шасси высокоплана (Ту-95, Ан-26) представляет отдельную проблему. При расположении двигателей на крыле, основные стойки шасси можно крепить к крылу и убирать в мотогондолы или хвостовые балки (при двухбалочной схеме). Однако стойки при этом имеют значительную высоту и вес. Другим возможным вариантом является размещение стоек на фюзеляже. Этот вариант требует усиления конструкции фюзеляжа для восприятия нагрузок при посадке и сопровождается дополнительным увеличением веса. В случае уборки стоек и колес шасси в фюзеляж это увеличение веса фюзеляжа повышается из-за компенсации соответствующего выреза. В случае уборки колес и стоек шасси в обтекатели на фюзеляже появляется дополнительный вес этих обтекателей. Частично увеличение веса из за уборки шасси в фюзеляж низкоплана компенсируется более короткими стойками по сравнению с шасси для высокоплана. Кроме того, при размещении шасси на фюзеляже трудно получить широкую колею основных стоек шасси.

На практике вариант размещения основных стоек шасси на фюзеляже высокоплана как правило применяется в случае неубирающегося шасси. У низкопланов шасси могут убираться в гондолы двигателей, в отсек фюзеляжа или в отсек между лонжеронами крыла.

См. также

Ссылки

xn--b1aeclack5b4j.xn--j1aef.xn--p1ai

Гондола самолёта Вики

Стойка шасси Ту-95МС, убирающаяся в гондолу двигателя.

Гондола — элемент конструкции самолёта или вертолёта, имеющий обтекаемую форму и предназначенный для размещения двигателя, шасси и других устройств.

Гондола основной опоры шасси Ту-95 внутри

Гондола внешнего двигателя[ | код]

Мотогондола служит для размещения двигателя, его агрегатов и элементов других систем. Конструкция гондолы образует плавные аэродинамические контуры, направляет воздух в компрессор, защищает двигатель и агрегаты от пыли, грязи, атмосферных осадков и механических повреждений. Гондолы внешних двигателей расположены симметрично относительно оси самолёта.

Гондолы должны обеспечивать удобный доступ к двигателю и агрегатам, расположенным на нём, для осмотра, замены и технического обслуживания. Для этого они имеют системы легкосъёмных или откидных крышек. Гондолы двигателей представляют собой тонкостенные конструкции, аналогичные конструкции фюзеляжа. Полумонококовая конструкция состоит из жёстких панелей, образующих замкнутую силовую оболочку. Каркасная конструкция отличается тем, что имеет силовой каркас. Гондола такой конструкции воспринимает также нагрузки от двигателя и передаёт их на планер.

Гондола шасси[ | код]

Гондола шасси Ту-134.

Гондолы шасси служат для размещения в убранном положении главных стоек шасси. Самолётные шасси убираются по-разному: некоторые убирают стойки в специальные гондолы (Ту-134 и Ту-154). Другие — в центр фюзеляжа как на большинстве самолётов, в их числе Airbus A320.

Уборка основных стоек шасси высокоплана (Ту-95, Ан-26) представляет отдельную проблему. При расположении двигателей на крыле, основные стойки шасси можно крепить к крылу и убирать в мотогондолы или хвостовые балки (при двухбалочной схеме). Однако стойки при этом имеют значительную высоту и вес. Другим возможным вариантом является размещение стоек на фюзеляже. Этот вариант требует усиления конструкции фюзеляжа для восприятия нагрузок при посадке и сопровождается дополнительным увеличением веса. В случае уборки стоек и колес шасси в фюзеляж это увеличение веса фюзеляжа повышается из-за компенсации соответствующего выреза. В случае уборки колес и стоек шасси в обтекатели на фюзеляже появляется дополнительный вес этих обтекателей. Частично увеличение веса из за уборки шасси в фюзеляж низкоплана компенсируется более короткими стойками по сравнению с шасси для высокоплана. Кроме того, при размещении шасси на фюзеляже трудно получить широкую колею основных стоек шасси.

На практике вариант размещения основных стоек шасси на фюзеляже высокоплана как правило применяется в случае неубирающегося шасси. У низкопланов шасси могут убираться в гондолы двигателей, в отсек фюзеляжа или в отсек между лонжеронами крыла.

См. также[ | код]

Ссылки[ | код]

ru.wikibedia.ru